תערוכת פרויקטי תכן 2015

תערוכת פרויקטי תכן 2015 של הפקולטה אשר התקיימה ב – 24.6, הציגה בין השאר פיתוח הליכון לילדים בעלי מוגבלויות, רובוט המסייע לקשישים, מכשיר לצמצום רעד האמה של חולי פרקינסון, מתקן לשחרור מטען ייעודי לצוללת ומתקן עזר להרמת והכנסת מוטות אורך לבניין. בתערוכה הוצגו 18 פרויקטים חדשים, ביניהם גם רכב הפורמולה 2015 של הטכניון, שפותחו על ידי סטודנטים (שנה ד’) בפקולטה תוך שיתוף פעולה עם חברות מובילות בתעשייה. שלושה צוותים מצטיינים זכו בפרסים מידי המשנה לנשיא הטכניון פרופ’ משה סידי. מי שלא היה הפסיד!

1

בתמונה מימין לשמאל:
ד”ר חגי במברגר, פרופ’ ראובן כ”ץ, צוות הסטודנטים הזוכה בפרס הראשון, פרופ’ משה סידי

בפרס הראשון זכו הסטודנטים זיו סלע, דרור אביטן ואורון שנער, שבנו בהנחיית גיורא גורלי מתקן לשחרור מטען ייעודי מצוללת זעירה. המתקן מיועד לשחרור מטען מצוללת אוטונומית המפותחת בטכניון. המטען המונח במיקום מוגדר על קרקעית הים יכול לשמש למטרות שונות. פרויקט הסטודנטים כלל מערכת ייצוב למטען על פני הקרקע ותא הפלטה הכולל דלתות, מיכלי ציפה ועוד. “הבעיה העיקרית הייתה איזון הצוללת לאחר שיגור המטען”, מסביר הסטודנט זיו סלע, “ופתרונה דרש המון השקעה וחישובים מסובכים”. בפרס השני זכו הסטודנטים גיא דהאן, דור חדד ורפאל טבקה בהנחיית ד”ר צבי פרוכטר, על פיתוח מתקן להרמה של מוטות ולהחדרתם לתבנית חישוקים לפני יציקת בטון. המתקן אמור להחליף את פועלי הבניין בהרמת המוטות הארוכים והכבדים המשמשים לזיון בטון ובהחדרתם. “כיום נדרשים שניים-שלושה פועלים כדי לבצע את המשימה”, אמר דור חדד, “ומטרת הפרויקט הייתה להוריד מהם את העומס. התכנון בוצע לפי דרישות שהגדירו לנו, ואני מעריך שהמתקן ישמש את החברה”.

2

בתמונה: צוות הסטודנטים הזוכה בפרס השני

בפרס השלישי זכה מתקן לתרגול הליכה בקרב ילדים בעלי מוגבלויות מוטוריות, שפותח על ידי הסטודנטים תום ביטי, אלי פילשטינסקי ואלכס שישקו, בהנחיית כפיר כהן ובשיתוף בית ספר “אופקים” בחיפה. המתקן, המיועד לילדים עם מוגבלויות מוטוריות ברמה תפקודית משתנה, מאפשר להם לתרגל תנועות הליכה בנשיאת משקל מקסימלית על גפיים תחתונות. המתקן מעביר את הילד ממצב שכיבה למצב עמידה. לילדים בתפקוד מוטורי נמוך הוא עשוי לדמות הליכה ממש, ובכך ללמד את הגוף מהי הליכה ובאילו שרירים עליו להשתמש. המתקן יוצב בבית הספר “אופקים”.

3

בתמונה: צוות הסטודנטים הזוכה בפרס השלישי

פרויקט מעניין נוסף שנחשף בתערוכה היה רובוט TELE-CARE, רובוט המסייע לקשישים טרום-סיעודיים בבתיהם (הפרויקט הוא פרויקט משותף לפקולטה להנדסת מכונות ולפקולטה למדעי המחשב). “הרובוט מאפשר למפעיל לתקשר עם הקשיש”, סיפר הסטודנט סרגי בוטנר, “כאשר הטאבלט המורכב על הרובוט משמש לו כעיניים ואוזניים. בעתיד יאפשר הרובוט לרופא לשמור על קשר יומיומי עם הקשיש בביתו, לוודא שהכל בסדר, למדוד לו לחץ דם מרחוק ולהזכיר לו לקחת את הכדורים שלו”. תערוכת פרויקטי התכן של הפקולטה להנדסת מכונות נערכה במסגרת הקורס ‘פרויקט תכן מוצר חדש’, אותו מוביל ד”ר חגי במברגר תחת הנחייתו של פרופ’ ראובן כ”ץ, ראש מגמת תכן וייצור בפקולטה. עם החברות שלקחו חלק בקורס נמנות רפאל, התעשייה האווירית, אלביט, ישקר, חד אסף, יונילוור, וורגוס, תרו ופניציה. מנחי הקורס שליוו את הסטודנטים בתהליך הפיתוח היו: ד”ר יהודה רוזנברג, ד”ר צבי פרוכטר, דובי צוק, גיורא גורלי, ד”ר יורם קירזון, כפיר כהן, אברהם גרינבלט, שלמה נזר, נמרוד מלר, ד”ר אבנר רונן, ד”ר עיסאם תותרי, פרופ’ סטיבן (חיים) פרנקל ויאיר ציזלינג.
פרויקטים נוספים שהוצגו בתערוכה היו שיכוך רעד באמה אצל חולי פרקינסון בעזרת מרסן פסיבי; מתקן למדידת טמפרטורת זכוכית; מנגנון לפרישת כנפיים, וכמובן מכונית הפורמולה השלישית המיוצרת בטכניון לקראת אליפות FSAE באיטליה. המכונית תוכננה ויוצרה על ידי צוות של 57 סטודנטים, בראשות הסטודנט יבגני גיא. השנה הוכנסו בה חידושים רבים ובהם קסדה המציגה את הנתונים מול עיני הנהג (בדומה לתצוגה במטוסי קרב), הפחתה של 15% במשקל הרכב, אווירודינמיקה משופרת וחיישן תאוצה משולב עם ג’יירוסקופ.

4

בתמונה: השקת רכב הפורמולה 2015 של הטכניון

“הסטודנטים עברו תהליך של פיתוח מוצרים מהשלב הראשוני של הרעיון ועד מימושו והצגתו בתערוכה”, אמר ד”ר חגי במברגר, מרצה הקורס. “אין דבר יותר מרגש מלהציג את מעשה ידיך, והסטודנטים למדו הרבה במשך התהליך. לאחר התלבטות ארוכה החלטנו להעניק את הפרס הראשון לחברי הצוות שפיתח מתקן לשחרור מטען ייעודי מצוללת זעירה. צוות זה התמודד עם אתגרים טכניים מורכבים ועם דרישות שהשתנו במהלך הפרויקט, ופיתח בסופו של דבר מוצר שכלל פתרונות מקוריים”. באירוע נכחו גם המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ משה סידי ודיקן הפקולטה להנדסת מכונות פרופ’ יורם הלוי. פרופ’ סידי אמר לסטודנטים באירוע כי “שיתוף הפעולה הרב-תחומי הזה מהווה גם הוא הכנה מצוינת לעולם האמיתי, שם נדרש שיתוף הפעולה המולטי-דיסציפלינרי הזה כמעט בכל מגזר. יום אחד, כשתפקחו על ניהולו של פרויקט גדול ובעל חשיבות לאומית, או כשתשקדו על פיתוח מוצר שישנה את חייהם של מיליונים מן הקצה אל הקצה, זיכרו היכן הכל התחיל”.

5

בתמונה: רובוט TELE-CARE וצוות הסטודנטים שפיתח אותו